بعد از ورود به دنیای کار در آلمان، مذاکرات کاری و صرف غذای رسمی در انتظار شما است. به شما نشان می دهیم که چه قوانین رفتاری را رعایت نمایید تا همیشه رفتار حرفه ای و مناسب داشته باشید. پس از قدم گذاشتن در محیط کار، بدون تردید، به زودی در مذاکرات کاری شرکت می کنید یا به یک وعده غذای کاری دعوت می شوید. همان طور که تصورش را می کنید چنین جلساتی با دقت برنامه ریزی شده اند و هیچ چیز بدون برنامه نیست. خوشبختانه روش ها و قوانینی وجود دارند که شما را از نظر رفتاری راهنمایی می کنند.
قوانین رفتاری در مذاکرات کاری
در آلمان، مذاکرات کاری معمولا بر اساس یک روال رسمی انجام می شود. معمولا از چند هفته قبل، دعوت نامه به همراه یک دستورکار دقیق به شما داده می شود. برای قرار ملاقات های احتمالی لباس کاری بپوشید. در همه حال وقت شناس باشید. اگر نمی توانید خود را به موقع به محل برسانید، فورا به شرکای کاری خود اطلاع دهید و عذرخواهی نمایید.
حداقل این مطلب مهم است که دستورکاری مورد توافق داشته باشید، زیرا این تنها راه برای اطمینان از این است که مذاکرات به شکل ساختاری صورت می گیرد. در طول جلسه، تلفن همراه خود را خاموش نمایید یا در حالت سکوت قرار دهید و تمام توجه خود را به مخاطبان معطوف نمایید.
مذاکرات کاری در آلمان فقط به مسائل کاری اختصاص دارند و به شدت بر کار متمرکز شده اند. به همین دلیل بهتر است از بیان هر موضوع دیگری در گفتگو جلوگیری شود. به عنوان یک قانون کلی، نتایج در پایان خلاصه می شوند و چند روز بعد خلاصه ای از تصمیمات مهم را دریافت می نمایید. توافقنامه ها در آلمان معمولا بسیار دقیق و تعهدآور هستند. به همین دلیل به ندرت بازنگری بعدی در آن ها صورت می گیرد. هنگامی که تصمیمی گرفته شد یا قراردادی امضا شد، می توانید با خیال راحت فرض کنید که طرف های قرارداد، به آن پایبند خواهند بود.
صرف وعده غذای کاری
صرف غذای کاری شامل مذاکره ی رسمی و در عین حال صرف غذا است. در آلمان معمولا زمانی وعده ی غذای کاری صرف می شود که قراردادی در حال امضا است یا جشنی برپا است یا برای شناخت شریک تجاری این کار انجام می شود. چنین مراسمی فقط بر تبادل نظر و همکاری حرفه ای تاکید دارد. اگر قرار برای نهار کاری باشد؛ معمولا بین ساعت یازده و نیم تا یک و نیم انجام می شود و درصورتی که قرار برای عصرانه ی کاری باشد؛ معمولا بین ساعت 6 عصر تا 8 شب انجام می شود.
صرف نظر از مراسم، بهترین کار این است که طوری رفتار نمایید که انگار یک مذاکره ی کاری انجام می دهید. وقت شناس باشید و لباس مناسب بپوشید. در اینجا نیز اگر لباس کاری بپوشید، اشتباه نکرده اید. بیشتر اوقات لباس کاری معمولی برای این مراسم کفایت می کند. اگر هنوز دیگران را به خوبی نمی شناسید از مطرح کردن موضوعات شخصی، سر میز غذا خودداری نمایید. البته قوانین در مورد شرکت های مختلف متفاوت است. بهترین کار این است که صبر کنید و ببینید مافوق ها، چه قدر با شما آشنا می شوند. اگر مطمئن نیستید به گفتگوی کوتاه غیر رسمی خود ادامه دهید.
چگونه بر سر میز غذا رفتار نمایید؟
در آلمان آداب سر میز نشستن بسیار مهم هستند. بهترین کار این است که ببینید همکارانتان چگونه عمل می کنند. شما بعد از این که میزبان چند کلمه صحبت کرد شروع به خوردن غذا می نمایید. از مشاهده ی کارد و چنگال های مختلف در کنار بشقاب خود تعجب نکنید. هر کدام از آن ها برای خوردن یک بخش از غذا به کار می روند. البته اگر از آخرین ردیف کارد و چنگال بر طبق عادت خود استفاده نمایید؛ مشکلی پیش نمی آید. بعد از این که غذای شما کشیده شد صبر کند تا همه غذا بکشند و سپس به همراه دیگران شروع به غذا خوردن نمایید.
اگر صرف غذا برای وعده ی عصرانه باشد، اجازه ی مصرف الکل وجود دارد. اما به هیچ وجه اجباری نیست. اما زیاد الکل ننوشید چون به هر حال در حال صرف وعده غذای کاری هستید. وقتی که همه خوردن دسر را به پایان رسانند؛ می توانید در مورد کار صحبت نمایید. گر چه درباره ی همه چیز بحث می شود اما بر خلاف مذاکرات کاری رسمی، به ندرت قراردادی امضا می شود. توافق نامه ها فقط با دست دادن تایید می شوند. البته این دست دادن باید جدی گرفته شود.
پایان وعده ی غذا
بعد از این که وعده ی غذای عصرانه با موفقیت به پایان رسید؛ تنها سوالی که باقی می ماند این است که چه کسی صورت حساب را پرداخت می نماید. اگر شما صریحا دعوت شده باشید نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید. اگر تمام مهمانان صورت حساب خود را پرداخت کردند، شما باید به کارکنان رستوران انعام بدهید. فقط کافی است ده درصد به میزان کل صورت حساب خود اضافه نمایید.
هدایا
هدایا در مذاکرات کاری در آلمان ضروری نیستند. اگر شما هدیه ی کوچکی از کشور خود به همکاران بدهید؛ مطمئنا خوشحال خواهند شد. اما به یاد داشته باشید رشوه خواری و فساد در آلمان ممنوع است و تلاش در جهت چنین اعمالی جرم محسوب می شود. بعضی از شرکت ها دستورالعمل های سخت گیرانه ای درباره ی این موضوع دارند. در مورد دستورالعمل های شرکت خود اطلاعات کسب کنید.