اولین برخورد کاری در آلمان

در اولین برخورد کاری در آلمان اگر تصویر اولیه شما خوب باشد؛ به شما کمک می کند تا اعتماد دیگران را به خود جلب نمایید و ارتباط کاری درازمدت را پایه ریزی نمایید. البته آن چه مثلا در مورد گفتگوی کوتاه، زبان بدن و پوشش (لباس) به عنوان رفتار خوب تلقی می شود در کشورهای مختلف تفاوت بسیاری دارد. به شما نشان می دهیم که چگونه در اولین برخورد کاری در آلمان روی دیگران تاثیر مثبت بگذارید.

تعارفات و نوع خطاب قرار دادن

 

تصویر اولیه شما در اولین برخورد کاری در آلمان

در زندگی کاری خود در شرکت جدید، در طی ملاقات با مشتریان و در گردهمایی ها، پیوسته افراد جدیدی را می بینید. در آلمان تعارفات به جا و درست خطاب کردن افراد از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعارفات

اولین قانون در محل کار این است که اول با افرادی که در رده ی شغلی بالایی نسبت به شما قرار دارند سلام و احوالپرسی نمایید. همچنین افراد مسن و مشتری ها نیز باید در اولویت تعارفات قرار بگیرند. با توجه به زمانی از روز که با دیگران برخورد می کنید می توانید به آنها با لحنی واضح صبح به خیر، روز به خیر و عصر به خیر بگویید. اگر در راهروی شرکت یا در راه رسیدن به محل کار رئیس یا همکاران با شما سلام و احوالپرسی کردند؛ همیشه با همان تعارفات جواب بدهید. سلام و احوالپرسی نکردن در آلمان بی ادبی محض تلقی می شود. خجالت نکشید؛ با مخاطب تماس چشمی و رفتار مودبانه داشته باشید. این به معنای خودپسندی نیست بلکه نشان می دهد که شما به مخاطب توجه دارید. در آلمان معمولا مردم موقع احوال پرسی با شما دست می دهند. اگر کسی دستش را به سمت شما دراز کرد، با دست راست، محکم و کوتاه با او دست بدهید و در عین حال به حرکات بدن خود توجه نمایید. مثلا دست چپ خود را در جیب شلوار نگه ندارید.

تصویر اولیه شما در اولین برخورد کاری در آلمان

وقتی که شخصی را برای اولین بار ملاقات می کنید به طور خلاصه خود را با نام و نام خانوادگی معرفی نمایید. مخاطب شما نیز مانند شما جواب خواهد داد. برای ادامه دادن گفتگوی کوتاه، شما همچنین می توانید به مقام کاری خود در شرکت اشاره نمایید. به این ترتیب فرصت گفتگو و شناخت بهتر برای شما و مخاطب فراهم می شود. در آلمان معمولا برای خطاب قرار دادن شخص در محیط کار از کلمه ی شما ( ضمیر دوم شخص مفرد رسمی) استفاده می شود. اگر در یک جلسه یا مذاکره ی کاری شرکت می نمایید در هنگام ورود به اتاق جلسه با همه ی افرادی که قبل از شما در جلسه حضور پیدا کرده اند سلام و احوالپرسی نمایید. همچنین هنگام ملاقات با مشتریان، از جای برخاستن در موقع ورود آن ها رفتاری مودبانه محسوب می شود.

اگر همکار جدیدی را به جلسه یا قرار کار می برید، کار معرفی او را خودتان انجام دهید تا کار را برای او آسان تر کنید. برای این کار نام و نام خانوادگی او، عنوان تحصیلی و مقام او در شرکت را بیان نمایید.

زبان بدن در اولین برخورد کاری

 

تصویر اولیه شما در اولین برخورد کاری در آلمان

زبان بدن چیزهای زیادی را درباره ی شما آشکار می کند. این که در آن لحظه چه احساسی دارید؛ آیا به کار علاقه دارید یا خسته هستید. با توجه به محیط فرهنگی، رفتار و حالت های مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. در حالی که نزدیکی فیزیکی در برخی از فرهنگهای کاری می تواند اشتیاق و تمایل را نشان دهد، در حوزه ی کسب و کار آلمان، رعایت میزان فاصله فیزیکی دارای اهمیت است. مخاطبان شما می خواهند که فاصله ی شما با آنها به اندازه ی بازوی دست باشد. با احترام و ادب با آن ها ملاقات نمایید. این احترام را می توانید به سادگی از طریق زبان بدن خود بیان کنید. حالت صورت دوستانه، صاف نشستن در مقابل آن ها و تماس چشمی علاقه ی شما را نشان می دهد. نداشتن تماس چشمی هنگام صحبت یا بحث یا پیوسته نگاه کردن به تلفن همراه، تبلت و برگه های کاری بی ادبی محسوب می شود.

 

پوشش (لباس) مناسب

تصویر اولیه شما در اولین برخورد کاری در آلمان

ظاهر آراسته و لباس مناسب برای موقعیت کاری باعث می شود تا تصویر خوبی از شما در اذهان شکل بگیرد. ظاهر و لباس های شما اغلب اولین چیزی است که دیگران در مورد شما مورد توجه قرار می دهند.

مصاحبه و اولین روز کار در شرکت جدید

در مصاحبه ی اولیه و یا اولین برخورد کاری می توانید از کارفرما در مورد نوع پوشش سوال نمایید یا می توانید به عکس های موجود در سایت شرکت نگاهی بیاندازید و از روی لباس سایر کارکنان، از نوع پوشش آگاهی پیدا کنید. در محیط کاری به خصوص مذاکرات کاری، موقع صرف غذا یا موقعیت های رسمی مانند مصاحبه، آلمانی ها ترجیح می دهند که لباس رسمی بپوشند. منظم بودن شما از نوع پوشش شما آشکار می شود.

لباس کاری برای مردان و زنان

اولین برخورد کاری برای موقعیت های رسمی مانند مصاحبه، لباس کار معمول در درجه ی اول کت و شلوار است. رنگ لباس نیز باید با دقت انتخاب شود. کت مردان معمولا خاکستری تیره یا آبی یا قهوه ای است. پیراهنی که به همراه کت پوشیده می شود نیز باید روشن باشد. آخرین چیزی که باید به لباس شما اضافه شود کروات است. از استفاده ی کروات هایی با طرح های بابا نوئل یا طرح هایی از این قبیل خودداری نمایید. جوراب های شما باید با کت و شلوار و کفش شما هماهنگی داشته باشند.

لباس زنان معمولا از کت و دامن یا کت و شلوار تشکیل می شود. از پوشیدن رنگ های روشن یا ترکیب رنگ ها در لباس، خودداری نمایید. لباس خود را می توانید با کفشی که رنگ آن با لباس شما هماهنگی دارد کامل کنید. در محل کار صندل نپوشید. پاشنه ی کفش شما نباید بلندتر از شش سانتی متر باشد.

لباس هایی کاری که مقدار زیادی از پوست بدن شما را نشان می دهند؛ به عنوان پوشش کاری روزانه مناسب نیستند. لباس های شما نباید یقه ی باز داشته باشند و شانه ی شما باید پوشیده باشد. دامن نباید زیاد کوتاه باشد و باید حداقل ده سانتی متر بالای زانو باشد. اگر دامن یا کت و دامن می پوشید باید به همراه آن جوراب شلواری بپوشید. همیشه یک جوراب شلواری اضافه با خود به همراه داشته باشید تا ( در صورت در رفتن و پاره شدن جوراب) بتوانید آن را عوض کنید. مردان باید شلوار و جوراب های بلند  بپوشند و پوست پای آن ها (حتی موقع نشستن) نباید دیده شود. دکمه ی پیراهن ها باید تا یقه بسته باشد. با داشتن پوشش مناسب نه تنها در هنگام کار احساس راحتی می کنید بلکه به اعتبار خود در شرکت و در حضور مقامات مافوق و مشتریان می افزایید.

نکات

از دوستان و آشنایان در رده ی شغلی همسان خود درباره ی پوشش کاری بپرسید. همه جا لازم نیست لباس رسمی بپوشید. پوشش مناسب برای شرکت های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. لباس شما در یک کارگاه، یک شرکت نوآور یا بخش مالی متفاوت است. در روزهای اول شروع کار خود در شرکت، به اطراف با دقت نگاه کنید. ممکن است قانون های نانوشته ای وجود داشته باشد مانند ” جمعه ی معمولی” که در آن روز به جای لباس کاری می توانید لباس معمولی یا راحت تری بپوشید.

منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *